19 November 2012

Sada aastat vana poliitbrošüür (5/8)






Kui eeskawa-punktid heaks kiidetud oliwad, awaldas härra Knjasew kahtlust selle kohta, kas korda läheb ülikoolide küsimust eeskawa 10. punktis awaldatud mõttes ära korraldada ja tuletas õerumisi meelde, mis Austria ülikoolides just paljude keelte tarwitamise tõttu walitsewad. Knjasewi kõne peale toodi Helsingi ülikool näitusena selle kohta ette, et ülikool rahwaid üksteisele lähemale wiia wõib. Raskuseid walmistada see küsimus küll, aga ometi ei olewat muud midagi tahetud, kui ainult seda, et kohalised keeled õppekeeltena tarwitamist leiaksiwad. Baron Ed. Stackelberg tähendas selle peale, et Tartus mitte ainult tarwilik pole usuteaduse üle eest- ja lätikeeli ning kohaliste seaduste üle saksakeeli ettelugemisi pidada, waid ka õpetamisi täiendada, sest et Wene õpejõud kõiki nõudmisi ei täida, nagu Saksamaal õppiwate baltlaste ja wenelaste suur hulk näitab.
Läbirääkimiste lõpul wõttis härra R. Lehbert weel selle küsimuse arutamisele, kas mitte tarwilik ei oleks olema, usuteaduse õpetamist koolides iseäraliselt nõuda. See küsimus antakse erakonna eestseisuse hoolde arutada.
11. punkti asjus, mis ühikondliste seaduste andmisesse puutub, loeti üks Riia erakonna eestseisuse tähendus ette, mis enese arwamisi selle punkti kohta tähele panna palub. Eeskawa täiendamise juures pannakse Riia erakonna eestseisuse tähendusi selle punkti asjus tähele.
Selle punkti kohta wõttis härra Eichhorn eestikeeles sõna ja palus eeskawa ühiskondlise seaduse andmise asjus laiendada ning nõudis, et ka wäikemad mehed erakonnas eestseisuse liigeteks wõetaks. Eesistuja lubas toimekonna nimel mõlemaid soowisi täita, sest et need juba muidugi nõuks oliwad wõetud.
12. punkti kohta, mis maksuseadustesse puutub, pidas härra Erhard Dehio umbes järgmise seletusekõne:
«Mu härrad! Iga riik peab maksusi wõtma, et ta enese majapidamise tulusid tasuda wõiks. Põhjusseaduslises riigis määrab parlament maksud ja igal riigikodanikul on õigus nõuda, et maksusi õigel kombel wõetaks ja tarwitataks, ilma et ühelegi maale liiga tehtaks.
Wenemaal oli siit saadik kaudsete maksude wõtmise wiis tarwitamisel, mis sellepoolest hea on, et maksumaksja riigi ülespidamisest osa wõtab, ilma et ta seda ise teaksgi ja et tall wõimalik on ennast maksumaksmisest igal ajal wabastada, kuna ta enese tarwidusi wähendab.
Kaudne maksude pealepanemine sünnib esiteks niimoodi, et wõeramaa kaupade pealt tolli wõetakse, nimelt ka otsekohe raha tollina sissetoodawate tooreste kaupade, nagu thee, kohwi, wiina, puuwilla pealt, wõi kaitsetollina, kuna wõeramaa wabrikutööde pealt sell otstarbel maksu wõetakse, et kodumaa wabrikutööd toetada. Tollid on Wenemaal juba nii kõrged, et neid enam wõimalik pole tõsta. Toore puuwilla, selle tallinlastele hästi tuttawa kaubaaine peal seisab toll, mis peaaegu 50% hinnast wälja teeb. Et iga Wene talumees puuwilla särki kannab, siis mõjub see toll peaaegu niisama moodi nagu mõni pearaha.
Teine kaudne maksude wõtmise wiis on näituseks piirituse, petroleumi ja tuletikkude seadmine aktsisi alla. Kes ei tea mitte, et piirituse aktsis 1/4 osa kõigist Wene riigi wäljaminekutest ära tasub.
Ka siin on wõimata maksukruuwi edasi keerata. Selle pärast hakatakse otsekoheseid maksusi peale panema. Kapitali maks, mida 5% iga kupongi pealt wõetakse, käis, kui ta sisse seati, muidugi rahameeste tasku peale. Aga nüid on rahatarwitajad need, kes laenude eest kasu makstes kroonumaksu kaasa maksawad. Peale selle tehti katset tööstuse maksuga, mis kaupmeeste ja wabrikantide peale pandi ja patendi ning sissetuleku maksule juurde lisati. Laialisemad rahwakihid on otsekoheste maksude maksmisest weel wabad. Sellepärast soowib meie erakond üleüldise sissetuleku maksu sisseseadmist, mis kõigis Õhtu-Euroopa riikides juba tarwitusel on. Sissetulekute maks peab kõige õiglasemal kujul sisseseatud saama, nimelt sell kombel, et wähemate sissetulekute pealt protsentide järele alamad ja suuremate sissetulekute pealt kõrgemad protsendid wõetakse, kuna üsna weikesed sissetulekud kuni ühe teatud määrani üsna maksust wabaks jäetakse. Tugewamate õlade peale langegu raskem koorem.
Iga maksude korraldamine toob ainult siis kasu, kui rahwal on, millega maksta, ja rahwas on maksu jõuline, kui meie erakonna kolm alustuge: õigus, kord ja töö auu sees seisawad. Et Wenemaa pea tööaru põlluasjandus on, siis läheb kõige pealt tarwis põlluasjandust edendada. Wenemaa kõige suuremad haigused, mis tema jõudu näriwad, on hingemaad ja ühine omandus. Ainult siis, kui talupojale wõimalikuks tehakse omale isikliselt kohta omandada, ainult siis, kui tema ise terwelt ja täieste enese tegewuse wilja maitsta wõib, tõuseb tema tööhimu seda wõrd, et ta praegusest halatsemise wäärilisest seisukorrast wälja wõib peaseda.
Meie erakond tegi enesele ülesandeks sotsial-demokratlaste unistuste wastu wõidelda. Wene ühine maa omandamise wiis seisab just nende põhjusmõtete peal, mille najal sotsial-demokratlased endi tulewiku riiki üles ehitada tahawad. Meil ei ole teist näitust, mis paremine kui Wene hingemaade lugu ära näidata wõiks, et sotsial-demokratlaste mõtted lausa õnnetust tuua wõiwad. Seda näitust peaks meie Balti talupojale silmade ette toodama, kui tema kurtma hakkab, et temaga pärisorjusest wabastamise ajal halwemine ümber on käidud kui Wene talupojaga. Ja kui meie talupojad selle pärast kadedad on, et sisemise Wenemaa talupoegadele 3. nowembril antud armukuulutusega 90 miljonit rubla lahtiostu maksu kingiti, siis ütlen ma, et see kinkimine täieste õige on, sest Wene talupoegade lugemata nööritükkidesse jagatud maa, mis kuni 10 wersta külast eemal seisab, pole sedagi raha wäärt, mis ta eest senini on maksetud. Meie Balti talupojad seisawad aga endi krunti seatud kohtade tõttu, mis nad esiteks rendi peale wõtta ja siis päriseks osta wõisiwad, heal jalal ja kuna nüid selgub, et praegune talumaa, talurahwa juurde kaswamise tõttu, kitsaks on jäenud, siis wõttis meie erakond enese eeskawasse hulk ettepanekuid üles, mis selles asjas parandust peawad tooma. Peale selle nõuame meie, et meie gubermangudega mõnes rahalises küsimuses wähem ülekohtuselt ümber käidaks kui siit saadik. Ma tuletan siin ainult meelde, kuidas moodi piirituse hindasi monopoli walitsuse poolt määratakse. Meie gubermang oma kehwa liiwapinnaga wõib ainult hoolsa harimise mõjul saaki anda. Sellepärast peame meie kartohwlisi kaswatama ja wiina põletama, et järele jäenud ainetega loomi sööta, mis meie põldudele sõnnikut teewad. Wiina põletamine on seega siis meie ülespidaja, kuid üsna kõrwaliseks asjaks peab teda riigi sisemistes gubermangudes pidama, kus must muld rammutamist ei nõua. Aga siiski maksab monopoli walitsus sisemises riigis piirituse eest rohkem hinda kui meie maal ehk küll sisemises riigis paiguti rukkisi põletatakse, mis liiategi praegusel nälja ajal inimeste toiduainena wäga tarwilik on. Seega siis toetatakse wiinapõletamist kunstlikult seal, kus ta rahwa wiletsust ainult suurendada wõib, ja meie juures, kus ta kartohwlisi kaswatawale talupojale tingimata tarwilik on, takistatakse teda. See lugu peab muutuma. Riik peaks selle asemel, et ta lugemata miljonid rublad maa- ja merewäe peale wälja annab, enesel palju pisema, aga selle eest tubli maawäe ja üsna weikese laewawäe ranna kaitsemiseks pidama. Need miljonid aga, mis siis üle jäewad, tarwitatagu rahwa hariduse tõstmiseks ning soomuslaewade rauast tehtagu tublid sahad, millega musta mulda sügawamalt künda wõiks, nii et ta hästi wilja kannaks.
Lõpuks kordan ma weel: ilma majandusliste korraldusteta ei wõi järeldusrikkast maksuolude korrastamisest juttugi olla. Praegu on Wenemaal asjaluod nii moodi, et miljonid nälgiwad talupojad kuulsad neli wabadust, mis neile kingiti, läätseleeme eest heameelega ära müiksiwad. Mis aitab neil wabadus ilma igapäewase leiwata – see on nende arwamine.» Wali käteplaksutamine, mis kaua kestis, järgnes härra Dehio asjalisele kõnele ja näitas üles, et see eeskawa punkt wastu on wõetud.







No comments: