Ükskord hakkas mulle antikvariaadis silma
29-leheküljeline raamatuke, mille sisuks oli ühe erakonna asutamiskoosolek
Tallinnas 1905. aastal.
See on üks vaimustavamaid näidiseid
vanaaegsest eesti keelest, mida ma näinud olen, ja lisaks sellele põnev
autentne pilk poliitikaellu Eestis 1905. aastal – hoopis teisest vaatevinklist
kui koolis õpetatakse.
Eestimaa konstitutsionilise erakonna asutamine
Tallinnas, 1905.
Trükitud ajalehe «Walguse» trükikojas
Eestimaa konstitutsionilise erakonna
eeskawa-eelplaan
1. Riigikorra täiendamine seaduseandwa
riigiwolikogu läbi konstitutsionlise ehk kitsendatud isewalitsuse põhjal sellel
põhjusmõttel, et ükski üleüldine riigiseadus ilma riigiwolikogu heaks
kiitmiseta maksma pandud ei wõi saada.
2. Lõpulik riigiwolikogusse walimise korra
kindlaks määramine niisugusel wiisil, et kõik elanikkude kihid walimistest osa
wõiwad wõtta.
3. Seaduslik südametunnistuse-wabaduse,
isikupuutumatause, kõne- ja trüki-, seltside- ning kooskäimise-wabaduse maksma
panemine; kõigi usuwabadust kitsendawate määruste ärakautamine.
4. Riigiametnikkude wastutawus seaduse ees ja
kohtuniku-seisuse täielik iseseiswus, kuna korraldwalt walitsuselt
(administratsionilt) woli ära wõetakse, kohtu asjade wahele ennast segada.
5. Kõigi riigikodanikkude ühtlustamine seaduse
ees, kuna kõik üksikute rahwakihtide, usutunnistuste ja rahwuste õiguseid
kitsendawad määrused ära kautatakse.
6. Kõigi kohaliste keelte tarwitamise wabadus
awalises ja kogukondlises elus ning kohtu ees; kohalisi keeli tundwate
ametnikkude seadmine kohtu ja walitsuse kohtade peale.
7. Wabadus riikliste õigustega koolisi
kogukondlisel ja erakulul asutada ning õigus õpetuse keelt walida ja
koolmeistrisi ametisse wõtta.
8. Riiklised keskkoolid kohaliste
õpetuskeeltega.
9. Maksuta, sunduslik rahwakooli-õpetus.
10. Täielik iseseiswus ülikoolidele ja
kohaliste rahwakeelte tarwitamine nendes õpetuskeeltena.
11. Ühiskondlise seaduseandmise korraldamine
kõigi töödtegewate rahwakihtide elutingimuste parandamise ja tööwõtjate ning
tööandjate, kui ka maarentnikkude ning rendi peale andjate wahekorra kindla
äramääramise abil.
12. Maksuolude korraldamine sell kombel, et
maksudekoorem õiglaselt ja ühetasa ära jagatakse, niihästi üksikute
maksumaksjate kui ka üksikute riigiosade wahel. Õiglane tarihwi-, aktsisi- ja
tolli-politik ning ühemääraline riigi sissetulekute tarwitamine kõigi
riigiosade hariduse ja jõukuse tõstmiseks.
13. Riikliste walitsusasutuste korraldamine
sell kombel, et neile wõimalikult laialine iseseiswus antakse ja nad rahwa
tarwiduste kohaselt sisse seatakse.
14. Kohaliste seaduste andmise lahutamine
üleüldisest riiklisest seaduseandmisest, kuna, riigi ühtsust täieste hoides,
ühesuguste oludega maakohtades iseäralised rahwa wolikogud asutatakse, mis
kohalisi, maakohale eraldiselt antawaid ja ainult kohaliselt makswaid seaduseid
teewad.
15. Omawalitsuse asutustele ja ametnikkudele
täielik iseseiswus kogukondliste kasude edendamiseks linnas ja maal anda.
16. Maaomawalitsuse korraldamine Balti
gubermangudes sell kombel, et kõigi kogukondliste maksude maksjate saadikud
temast osa wõtta lastakse.
Eestimaa konstitutsionilise erakonna
eeskawa-eelplaani täienduseks
4. nowembri koosolekul ettekantud
eeskawa-eelplaanile on ajutine korraldamise toimekond weel järgmised kaks
punkti juurde lisanud.
17. Rahwakainuse püiete edendamine,
joowastawate jookide müimise seaduste parandamine ning rahwa terwisele ja
kombelisele elule kahju tegewate monopoli poodide ära kautamine.
18. Põllupidamise olude korraldamine järgmiste
abinõudega:
a) Talumaade müimisega ruttamine ja müimise
tingimiste kergendamine.
b) Weikeste kohtade asutamise edendamine,
kirikumõisade päralt olewate talumaade äramüimine, kroonumõisade ära jagamine
talukohtadeks.
d) Maal elutsewa, mitte põllutööst end toitwa
rahwa paigaleasutamine maatükkide ostmise kergendamise abil.
e) Laenuandmine riigi poolt laialisel määral
ja weikeste protsentidega, ülemal pool tähtede a–d all tähendatud otstarbeteks,
kui ka senini tasumata jäetud ostuhinna wõlgade äramaksmiseks, mis ära müidud
talukohtade ostjad müijatele wõlgnewad. Ühe osa ostusumma wõtmine kroonu peale,
samal mõedul nagu 3. nowembril 1905 antud Kõigekõrgemas käsukirjas sisemise riigi
taluwaldadele lahtiostu maksud kingitud on.
g) Wahe-asutuste soetamine, mis lepingu tegija
soowi peale ära määrab, kui palju renti ehk ostuhinda talumaa pealt wõtta wõib.
h) Talukohtade kõige pisema suuruse kohta
makswate seaduse määruste ära muutmine sell kombel, et lubatud on talukohast
alla kõige pisemat määra suuri maatükkisi ära lahutada, kui maatüki omandaja
koguniste mitte põllutööst ei ela wõi ainult osalt, ehk kui ära lahutatawat
maatükki tööstuslisteks otstarbeteks tarwitatakse. Talukoht ise aga peab kõige
wähemalt kõige pisema määrani suur olema.
i) Talukogukonna seaduste parandamine ja
põllupidamise olude ülewaatamine.
k) Põllutööliste elutingimiste parandamine,
näituseks sell kombel, et nende elukorterisi paremine korraldatakse, laste eest
wanemate töös olemise ajal hoolitsetakse, töölisi wanuses, tööjõuetuse ja
haiguse ajal ülewal peetakse.
l) Põlluasjanduslise hariduse edendamine
elukutseliste koolide asutamise abil.
m) Kõigi põlluasjandusliste tööstuse arude ja
põllusaadustega kauplemise edendamine, iseäranis wäljamaale wedamise tingimiste
kergitamine ja kaubaturude juurdemuretsemine.
Peale seda tehti 2. punkt rohkem selgemaks
saamise pärast järgmisel kombel ümber:
Punkt 2. Lõpulik riigiwolikogusse walimise
wiisi ära määramine üleüldise, salajase, aga mitte ühesuguse ja otsekohese
walimise õiguse põhjal, mis kõigile rahwakihtidele, ka waranduseta inimesed
sinna juurde arwatud, riigiwolikogusse walimistest osawõtmise wõimalikuks teeb,
nimelt sellel määral, kuidas nemad riigi kohta tähtsad on.
Eestimaa
konstitutsionilise erakonna asutamine
Korraldawa toimekonna kutset kuulda wõttes oli
hulk härrasi 16. nowembri õhtul wanasse börse saali uue erakonna asutamisele
kokku tulnud. Palju wõeraid oli sunnitud ukse eest ümber pöörama, sest et saal,
kuhu umbes 700 inimest sisse mahub, kutsutuid puupüsti täis oli. Esimese
koosoleku eesistuja, ajalehe toimetaja Chr. Mickwitz, awas kell 1/4 9
koosoleku; ühtlasi waliti ta juhatajaks. Tema ettepanekul waliti härrad
maakonna saadik baron Schilling Padast, riigibanga siinse osakonna direktor
Besobrasow ja ajalehe toimetaja Kõrw eesistuja abilisteks, härrad adwokat
Daugul ja ajalehe toimetaja Dr. Schiemann kirjatoimetajateks.
No comments:
Post a Comment