Eesistuja pani kooliküsimusesse puutwa
eeskawa-punkti arutamiseks ette.
Kohaliste õppekeeltega riikliste keskkoolide
nõudmise asjus (8. punkt) wõttis rahukogu eesistuja riiginõunik härra Spiro
sõna ja tähendas, et wenelastel, eespool tähendatud punkti järele, mitte
wõimalik poleks olema endi emakeeles, mis ühtlasi ka riigikeel on, õpetada.
Kohaliste keelte tarwitamisele wõtmise kohta eraõpeasutustes ja rahwa- ning
alguskoolides ei olla temal midagi ütelda, kuid ta pidada selle wastu waidlema,
et keskkoolidest wenekeel, mis ometi kõrgema hariduse saamises ja rahwaste
ühendamise teel ette walmistawaks astmeks on, wälja tõrjutakse. Spiro seletusi
toetasiwad härrad Knjasew ning Guljajew, kus juures kohaliste keelte
tarwitamisele wõtmise kohta ülikoolides laitwaid mõtteid awaldasiwad.
Nende seletuste wastu waidles korraldawa
toimekonna liige, ajalehe toimetaja härra Hoerschelmann, kelle ülesandeks
seisis haridusesse puutuwaid eeskawa punktisi ära seletada, ja tähendas, et
eeskawa punktist õigelt aru pole saadud. Keskkoolidesse puutuwa eeskawa-punkti
kokkuseadmise juures pole kellegile meele tulnud, wene-õpekeelega keskkoolisi ära
kautada. Eksitus seista selles, et härrad wastuwaidlejad sõnadest «kohalised
keeled» teistmoodi aru saiwad kui need, kes eeskawa kokku seadsiwad. Mitte
saksa- ja eestikeel üksi pole harilises kõnes kohalised keeled, waid ka
wenekeel on seda, ja et wenekeelt kohaliste õppekeelte hulka arwati,
sellepärast anti eeskawa punktile kirjeldatud kokkuseade. Selle järele kandis
toimetaja Hoerschelmann kõne all olewa eeskawa-punkti kokkuseadmise
põhjusmõtted järgmises kõnes ette:
«Mu härrad! Teile ettepandud eeskawa eelplaani
7–10 punktid puutuwad kõigile ühte moodi südame peal olewasse
hariduse-küsimusesse, mille poolest meie maa mitte-Wene rahwad ülemuse tegewuse
wiisi tõttu wiimaste aastakümnete sees palju kannatada on saanud, ja wist pole
küll õiglasemat nõudmist, kui see, et kooli asjanduses nii ruttu kui iganes
wõimalik põhjalised uuendused korda saadetaks ning emakeele õpekeelena
tarwitamisele wõtmiseks jalamaid täieline õigus antaks, kui ka igaühele waba
woli jäetaks, selles keeles oma lapsi õpetada lasta, milles ta ise tahab.
Meie kõik teame, mis riigi sisemise politika
woolusel umbes ühe inimese eluea wältusel eesmärgiks oli. Wene walitsuse all
olewaid wõeraid keeli rääkiwaid rahwaid taheti rahwuslistest iseomadustest
ärawõerutamise abil Wene rahwaga kokku sulatada. Selle eesmärgi kättesaamiseks
ei arwatud paremat abinõuu olewat kui kool. Kooli taheti igate pidi ära
wenestada. Ainult sell kombel arwati wõimalik olewat eespool tähendatud
sisemise politika eesmärki kätte saada. Ja mis saadeti korda? Rahwad ärritadi
emakeele õiguste rõhumisega wihale ja hariduse puudus hakkas laial määral
walitsema. Et see ekslik politika nurja läks, seda on ka asjatundjad nüid
kindlalt tõendanud, ja meie loodame, et meie kord õitsew kooliasjandus, mis
politika sulaseks alandatud sai, jälle enese päris ülesande juurde tagasi
juhitakse ning et kool hariduse istutamise kohaks jäeb.
See lootus ei põhjene mitte ainult senise
walitsemise wiisi nurjaminemisest arusaamise wõi üleüldise õiguse põhjusmõtte
peal, mille järele igal riigi rahwal elamiseks õigus on, waid ka sell aastal
17. oktoobril antud armukuulutuse peale, mis põhjusseaduste najal sõnawabaduse
wälja kuulutab, nii et sõna ka koolis wabalt tarwitada wõib.
Iga wabadus aga on ainult siis oma wäärt, kui
ta ennast kolmanda inimese wõi laialisemate ringkondade kasude järele
nõuetawates piirides awaldab. Sellepärast peame meie tunnistama, et riigikeele
tundmise laiali lautamine ka wõeraste rahwaste seas tarwilik on ning endi
kooliasjanduse korraldamise juures tuleb meil tarwis kõige esmalt selle peale
tähelepanekut heita, et meie mitte õigusewastalisi nõudmisi ette ei kanna.
Selles raamis, mu härrad, seisawad nõudmised,
mis meie eeskawa-eelplaani koolide asjus üles pannud on.
7. punktis nõuame meie, et meile wabadus
antaks riikliste õigustega koolisi kogukonna ja erakulul asutada ja õpekeelt
walida ning koolmeistrisi ametisse wõtta.
Aga meie tahame weel rohkem. Kogukondade ja
erainimeste rahalik jõud ulatab ehku rahwa- wõi alguskoolide asutamiseks, kuid
keskkoolide eest peab kõige esmalt riik muretsema. Ja ka neis riiklistes
keskkoolides peawad kohalised keeled õppekeeltena endi õigust saama.
Sellepärast nõuame meie riiklisi keskkoolisi kohaliste õppekeeltega.
Säherdune kord oli enne meie koolide
wenestamist igal pool meie maal walitsemas. Gustaw Adolfi poolt asutatud ja
riigi kulul ülewal peetaw endine gubermangu, nüidne Nikolai gümnasium seisab
meil kõigil alles selgeste meeles. Nii peab asi meie konstitutsionilise
erakonna eeskawa järele tulewikus jällegi saama.
Ja see nõudmine on selle poolest täieste
põhjendatud, et meie koolide ülespidamise heaks riigile maksusi maksame.
Sellepärast ei ole sugugi õige, et riik meie koolitarwiduste peale teisiti
waatab kui sisemiste kohtade koolitarwiduste peale.
Wahepeal on ajanõuded meie juures weel enam
kaswanud. Kõrgema hariduse nõudmine on meie Eesti kaaskodanikkude seas
suurenenud ja möödunud aastasaja 70 aasta oludega wõrreldes palju laialisemalt
maad wõtnud. Ka siin tuleb tarwis eestiõpekeelega riiklist keskkooli asutada,
ja ma oleksin ennem säherduse kooli poolt, kui mõne niisuguse gümnasiumi poolt,
mis lisaklassidega mõlema rahwa tarwidusi täita püidis. Meie Wene
kaaskodanikkudele jäetagu Tallinnas Aleksandri gümnasium tarwitada.
Aga kujutatagu selle soowi kordasaatmist
enesele ükskõik kuidas moodi ette, kui kõige tähtsamaks jäeb seal juures, et
kohaliste õpekeeltega keskkoolid mitte erainimeste ohwrimeele wõi kogukondade
ja ühisuste kaela ei langeks, waid et peaasjalikult riik neid üles peaks.
Selle wastu ei ole küll wist kellegil midagi
ütelda, niisamuti ka 9. punkti wastu: Maksuta ja sunduslik rahwakooliharidus,
mis muidugi kohalistes keeltes antud peab saama. Seda ei ole küll eeskawa
punktis teistkorda enam selgeste tähendatud, aga seda wõiks lõpulisel eeskawa
täiendamisel juurde lisada.
Niisamuti on ka 10. punkt: Täielik iseseiswus
ülikoolidele ja kohaliste rahwakeelte tarwitamisele wõtmine neis õpekeeltena –
wäga paljudele meele järele, ehk tema maksma panemine küll suurte takistustega
ühenduses seisab. Kuid wastastikulise kokkuleppimise teel wõiwad takistused ära
wõidetud saada.
Üleüldse wõime meie nende ettetoodud
eeskawa-punktide asjus, mis haridusesse puutuwad, kõigi kohaliste rahwaste
liigete kokkuleppimise peale loota. Ja meie peame seda wäga tähtsaks, et selles
meie koduse ja awalise elu, jah terwe meie hariduse kohta nii wäga tähtsas
küsimuses kõigi meie rahwaste kasude maksma panemise eest tööd tehakse. Sellest
tööpõllust loodame meie ka, et ta, kui kord marud, mis nüid ka meie rannal
mühisewad, waikiwad, kõigile kodumaa poegadele ühtlase ja ühendawa töö põlluks
kodumaa kasuks saab. Sest siin puutub asjasse meie armas noorsugu, mille eest
kõige paremal kombel hoolitsema peab.
Noorsugu on meie tulewik; seega siis
hoolitseme meie tulewiku eest, kui meie endi maa rahwaste ühendatud jõududega
nooresuo hariduse eest wõitleme. Ühendus teeb tugewaks.
Mu härrad! Toimekond loodab, et teie hariduse
küsimusesse puutuwaid eeskawa-punktisi wastu wõtmata ei jäta.»
Kõne wõeti walju käteplaksutamisega wastu.
Tema tähtsamad põhjusmõtted kandis ajalehe toimetaja härra Kõrw eestikeeles
ette.
No comments:
Post a Comment