12 June 2022

Minu kodulähilind (2)

 

 

tagasi



Reede

 

Lind istus päev otsa pesal.

Facebookis ei ole keegi midagi vastanud. Ainult laigivad. Mis mul nendest laikidest tolku on?

 

 

Laupäev

 

Lind istus päev otsa pesal. Eilsega võrreldes on ta natuke asendit muutnud ja vaatab otse rõduukse poole.


 

Ma ei pidanud enam vastu ning uurisin Wikipediast ja targast raamatust rästaste pilte. Musträstal peaks nokk kollane olema, aga sellel ei ole. Äkki on ta hall- või laulurästas? Kuldnoka moodi ta nagu ka ei ole.

Tädi arvas, et kui rõdule peaks ilmuma võõraid linde, siis võin  julgesti käia neid ära ajamas, kartmata et see pesa ehitanud lind minema lendab. Ta ütles, et linnul on nii palju mõistust küll, et aru saada, et mina elan ka seal ja ei tee talle liiga. Tegelikult tõesti, linnud teevad ju tihtipeale pesa kellegi õuele puu otsa ja inimesed elavad seal päevast päeva oma tavalist elu, poisid ronivad puu otsa jne.

 

 

Pühapäev

 

Hommikul nägin maja kõrval platsil ühte varest ja kuskilt kaugusest oli ka kraaksumist kuulda. Hiljem ei olnud neid enam märgata. Päeva jooksul lendavad maja lähedal ainult kajakad, harva mõni muu lind. Märksa kaugemal ja kõrgemal teevad pääsukesed fantastilist vigurlendu.

 

Täna nägin lindu üle pika aja liigutamas. Ta oli pesal kuidagi seismas või kükakil. Mind nähes heitis ta kohe maha ja jäi liikumatuks.

Seekord õnnestus teha kvaliteetsem pilt. Sellel on lind juba üsnagi musträsta moodi. Ka üks selle plogi lugeja on sama meelt. Võtame musträsta tööhüpoteesiks.


Mind ajas seni see nokk segadusse, sest ma mõtlesin, et musträsta nokk peab kollane olema. Aga viimaselt pildilt on näha, et osa nokast ongi kollane ning võrgus on tõesti selliseid musträstapilte, kus emalind on kaunis heledat värvi ja nokk ei ole kollane.

Samuti ajas mind varem segadusse see, et musträstal peaks idee järgi mõlemad vanemad poegade eest hoolitsema. Ma mõistan muidugi, et isalinnuga võib midagi juhtunud olla.

Üks isane musträstas (või võib-olla ka erinevad) on tegelikult selle kevade jooksul aeg-ajalt minu köögirõdu serval istunud. See oli klassikalise musträstavälimusega – süsimust ja üleni särtskollase nokaga. Nüüd ei ole teda enam tükk aega näha olnud.


Muide, nendel kahel saidil on hästi süstematiseeritud linnupilte.

https://www.naturephoto-cz.com/mustrastas-picture_et-19196.html

https://www.eoy.ee/aed/maaramisabi

 

Wikipedia ütleb, et musträstas haub 12–14 päeva. Seega ei hakka veel niipea midagi põnevat toimuma. Huvitav, kas ta elab selle aja ilma söömata ära? Aga eks ta ise teab.

Selleks ajaks kui linnupojad kooruvad, pean igaks juhuks midagi vareste vastu välja mõtlema. Ei tea, kas linnavares kardab hernehirmutist või äratab see just tema uudishimu?


Täna õhtul on õues päris kõva tuul. Tugevamate iilide ajal kõiguvad puud natuke. Käisin lindu vaatamas. Pesa on küll otse rõdubarjääri ääres, aga ikkagi laperdasid pesamaterjali hulka kuuluvad lehed natuke. Lind ei olnud seekord tardunult paigal, vaid liigutas mitu korda pead, vaadates ka minu poole. Kas see on märk sellest, et ta enam ei karda mind ja hakkab ära harjuma?

Loodame, et lausa tormi ei tule.




edasi








5 comments:

V said...

Teisest küljest ma arvan, et hernehirmutise idee oleks halb, sest varesed on väga targad svoolotšid ja hernehirmutis võiks neid meelitada. Kuigi ma pole kindel.

Väga lahe, et te tegelikult saate linnuvaatlust teha kodust lahkumata! See on natuke nagu bioloogiakatse.



V said...

Btw, kas te olete kindel, et emalind pole pesast lahkunud ja isalind pole kuigipalju päeva tagasi tulnud? Võib-olla tuleb ta öösel?

Jaaguar said...

Tõepoolest, ma ei mõelnud varem selle peale, et võib-olla hoiab isalindu haudumise ajal pesast eemale, et mitte emalindu ja järglasi ohtu seada, ja käib üksnes aeg-ajalt emalinnule süüa toomas. See oleks täiesti mõistlik käitumine.

Selles, et emalind üldse pesast ei lahku, ma kindel ei ole. Ma käin ju teda vaatamas ainult korra paari-kolme tunni tagant, et talle mitte liigset stressi põhjustada. Kindlalt saaks seda teada ainult siis, kui kaamera teda püsivalt pildistama panna. Aga ma arvan, et ma ei hakka seda tegema. Mul ei ole vaja kõike nii täpselt teada. Mul on suur rõõm juba sellest, kui ta saab pojad välja hautud ja üles kasvatatud.

V said...

Nu šo?

Jaaguar said...

Trükiviga minu eelmises kommentaaris:
*isalind hoiab haudumise ajal eemale