02 December 2012

Sada aastat vana poliitbrošüür (7/8)





17. täienduse punkt, milles nõutakse, et rahwakainuse püideid edendataks ja monopoli poed rahwa kombelisele elule ja terwisele kahjuliku oleku poolest ära kautataks, leidis koosoleku poolt ühemeelelist wastuwõtmist.
Põlluasjanduse olude korraldamisesse puutuwa punkti kohta pidas baron Schilling Padast järgmise kõne:
«Mu härrad! Iga erakond meie kodumaal, mille rahwas kaugelt suuremal osal põldu harib, mille hea käekäik ja haridusline edenemine põllutööga kõige lähemas ühenduses seisawad, peab iseenesest juba põlluasjanduslik-politiliste küsimuste kohta arwamisi awaldama. Eesmärgid, mis meie erakond selles asjas enesele seadnud on, seisawad lühidas kokkuwõttes teie ees.
Meie seisame endi ajaluolise arenemise pinnal. Kui teie meie ajaluo peale tagasi waatate, siis näete, kuidas see osa maad, mis talupojad endi tarwis walmistasiwad, nende endi ainsamaks tarwitamiseks jäeti.
Teie nägite, kuidas maatarwitamise eest teotegemine aegamööda raharendiks muudeti ja kuidas rendist waba omandus wälja tekkis.
Raske on otsustada, kui kaugele meie nüid selles asjad jõudnud oleksime, kui wiimaste kahekümne aasta sees mitte takistusi ette poleks tulnud. Ekslised, mõistuseta walitsusemäärused wiskasiwad wabale müimisele kiwa tee peale ette, kuuendiku maade müimine keelati ära, wastastikuline usaldus, mis kosumiseks nii wäga tarwilik on, pandi kõikuma. Walitsus kihutas maarahwast plaanilikult üles, walitsus külwas waenu eestlaste ja sakslaste wahele.
Teie teate, mu härrad, et see kuri külw kahjuks juba wilja on kandnud.
Meie ülesandeks on, Eestimaa haawadest, mis temale sellel kurjal ajal löödi, ära parandada, korda saata, mis siit saadik wõimata oli. – Abinõuna nende eesmärkide kättesaamiseks tahame meie kõigepealt tarwitada: Talumaade müimisega rutata ja ostutingimisi kergitada, weikeste kruntide soetamist edendada ja niisugusele maal elawale rahwale, mis ennast põllutööst ei toida, maatükkide omandamist kergitada.
Mis kõige pealt talumaasse puutub, siis jätame meie sunduslise müimise kõrwale. Sunnilise müimise juures ei saa ilma esialguslise ostuhindade-määramiseta läbi. Iga plaaniline määramine selles asjas on aga ülekohtune. Paiguti tuleb weel tarwis talukohtasi krunti panna, sest praegune kruntides seismine ei täida Eestimaal mitte igal pool rahwa õiglasi nõudmisi.
Sunduslise müimise juures seisab ka ostja sundimise all, kuid tihti wõib säherdune sundmus ostjale hukatuseks saada.
Kõige pealt ei ole sunduslik müimine mitte tarwilik, sest päriselt on müimise soow mõisnikkude pool niisama suur kui ostmise soow talupoegade pool. Et aga asi sellegi pärast seisma jäi, selleks andsiwad, peale waremalt üteldud põhjuste, osalt, nagu majorat- ja kirikumõisade asjus, seaduse poolt tehtud takistused ja osalt ka see asjalugu põhjust, et puhast raha polnud, millega suurpõllumehed ostuluba keelawate wõlauskujate nõudmisi täita oleksiwad wõinud.
Esimene takistus peaks sell kombel ära wõidetama, et kõik kitsendawad määrused ära kautataks, teine sell kombel, et riigirahast odawalt ja laialisel määral wõlgu antaks.
Seda riigi poolt antawat laenu, kus juures rentnikule ta õigused täielikult alles jäewad, ei peaks mitte ainult ostjale antama, waid ka talukoha omanikule ostuwõlgade tasumiseks.
Et odawate protsentidega laen ostmise himu suurendab ja maahindade tõusmist sünnitada wõib, on selgeste näha. Seda hädaohtu aga püiame niimoodi takistada, et wahekohtud soetatakse, mis lepingutegija palwe peale ära määrawad, kui palju ostja koha eest kõige kõrgemal määral hinda maksta wõib.
Needsamad wahekohtud peawad ka rendimaksu ära määrama, kui üks lepingutegija seda nõuab, ja rentnikku niimoodi üleliigse rendi kruuwimise eest kaitsema.
Kuidas need wahekohtud nimetatakse, selle kohta antakse tulewikus muidugi laialisemad seadused, aga kaks nõudmist seame meie praegu juba ette: nemad peawad kohulisi olusi tarwiliselt tundma, et nad hindasi õigel kombel määrata wõiksiwad ja nad peawad niimoodi asutatud olema, et terwe rahwas, kõige esmalt aga weikene põllumees, neid täieliselt usaldada wõiks.
Teie teate, mu härrad, kui laialisel määral riigi sisemiste osade talupoegadele 3. nowembril antud armukuulutusega rahalist abi kingiti. Aga meie talupojad jäeti ilma.
Õigus käsib, et meie endi talupoegadele kohtade ostmise juures samasugust abi nõuame.
Selle peale waatamata, et meie juures ostukaup waba kokkuleppimise ehk wahekohtu määramise teel tehakse, pole riigil mitte karta, et tema abi kurjaste tarwitatakse, sest riigi poolt antakse laenu maabanga abil ametlise hindamise põhjal, kuid maksu tasumine on õiguslik asi, sest kaubad saiwad ilma riigi abi peale lootmata tehtud. – Seda odawa protsendilist, laialise määralist riiklist laenu, mis meie talumaade äramüimise tarwis nõuame ja wahekohtuid, millest meie eespool kõnelesime, tahame meie ka weikeste maatükkide asutamise juures tarwitada. Seda mööda kuidas maakondlik hariduse järg tõuseb, kaswab ka tarwidus weikeste maatükkide omandamises. Seda loomulikku arenemist tahame meie jõudu mööda edendada.
Meie tahame aga weel üks samm kaugemale astuda, meie tahame maal elutsewale, mitte põllutööst ennast toitwale rahwale maatükkide omandamise kergitamise abil asumist wõimalikuks teha.
Kõige eesmalt peab neile, kes maaelanikud on, aga mitte põllumehed pole, waid mõnda muud elukutset peawad, wõimalikuks tehtud saama, oma kodukollet asutada, maja ja tükikene maad omandada, kus nad endi korjatud kopikaid süia, wanaduses rahulikult elada wõiksiwad.
Mu härrad! Meie korraldatud laenuolude tõttu wõib küll loota, et riiklisi rahasummasid, mis meie laenuks nõuame, kui riik terwet nõutud summat anda ei wõi, esialgu ainult lisawõlana meie endi laenuasutuste poolt antawate laenude kõrwal tarwitusele wõtta saada. Kui neid hiigla suuri summasi, mis riik nüid sisemiste maade talupoegadele kinkinud on, selle weikese riiklise abiga wõrdlete, mis meie nõuame, siis, mu härrad, peate teie ütlema: meie ei nõua midagi wõimatat, midagi kätte saamatat.
Meie erakonna lipukirjaks aga jäeb sõna: meie tahame seda, mis meie meelest õige on, meie tahame ainult seda, mille eest iga liige, olgu riigiwalitsuse asutuste ees, olgu kogukonna walitsuse liikmena, olgu ta lõpeks rahwa saadikuna riigiwolikogus – kõige agarusega, terwe enese jõuga wälja astuda wõib.
Meie ei taha endi erakonna kaaslastele rohkem tõutada, kui meie täita wõime. See on meie uhkus, et meie endid auusaks nimetada wõime, et meie kunagi kergemeelseid tõutusi ei anna ning nende abil endi erakonnale poolehoidjaid ei püia.
Mu härrad! See on, peale põhjusmõttelise lahkuminemise, üks punkt, mille poolest meie mõlemist pahemal pool seiswast erakonnast, sotsial-demokratlisest ja nõndanimetatud konstitutsionilis-demokratlisest, lahku läheme.
Minule ei tule meeldegi, teid sotsial-demokratlaste unistamiste arwustamisega tüitada. Juba härra Dehio seletas kommunistliste põhjusmõtete nurjaminemise Wene ühise omanduse asjus ära. Kes Wenemaa wiljakat pinda, iseäranis mustamullamaal, näinud on, seda toredat rikast Wenemaa pinda, millega üksgi maanurk Europas ennast wõrrelda ei wõi ja kes ka teab, kuidas Wene talupoeg puudust kannatab, mäherduses wiletsuses rahwas elab, kui tihti seal nälgasi on, see saab isegi juba aru, mis sotsialismus põlluasjanduses tähendab.
Ja mis on demokratlise erakonna peaeesmärgid põlluasjanduses? Alguskohtade kõige suurema määra tegemine, mis aga, sest et kõiki maa andmisega õnnelikuks teha tahetakse, koguniste mitte suur olla ei wõi, kõige muu maa tükkidesse-jagamine, sunnilik omanikkude käest ära wõtmine ja maata rahwa kätte andmine. Ja seda kõik tahetakse riigi kulul korda saata. Arwake järele, mu härrad, kui suured summad see wälja teeks.
Isegi üks täieste korraldatud raha asjandusega riik ei suudaks seda korda saata. Kui palju wähem siis weel üks riik, mille rahwas majandusliste streikide ning läbikäimiste seismise tõttu kahju on saanud, mida aastakümned ära tasuda ei suuda. Riik, mis praegu alles teede seismise, maksude maksmata jätmise ja üleüldiste streikide all kannatab, ehk ta küll kõigile erakondadele wõimalikuks on teinud, endi püideid korraldatad seaduslisel alusel maksma panna.
Meie arwame, rahwa õnnelikuks tegemine sell teel on just sarnane unistus, nagu sotsial-demokratline tulewiku riik.
Aga ometi tõutawad härrad demokratlise (rahwalise) erakonna eestwedajad endi mõttekaaslastele ka meie maal seda wiletsat tulewikku. Nad ehk kujutawad endile ette, kuidas petetud maata rahwas neile wastu hõiskab, kuidas neid käte peal kantakse. Aga kui hiljem aru saadakse, et kõik ainult kordaminemata meelitamise tõutused oliwad – ma ei tea, kas neid härrasi siis weel käte peal kantakse.
Nii wäga kui meie ka waranduste ärawõtmise poolt niisugusel korral oleme, kui üleüldine kasu seda nõuab, nõndasama laitwalt waatame meie tema peale siis, kui seal juures üksikuid kasusi taga aetakse, kui ühe käest warandus sellepärast ära wõetakse, et seda teisele anda.
Põlluharimine on elukutse, mis rohkem kui üksgi teine armastawat ümberkäimist, kindlat wisadust, ohwrimeelt, kannatust nõuab. Kui tihti pole põllumees, kui ta enese kohta parandada soowib, sunnitud uuendusi ette wõtma, mille wilja alles tema lapsed, wõib ka olla, et alles lapselapsed maitseda wõiwad. Kujutage endile, mu härrad, näituseks üht talukoha omanikku ette. Lähemast mõisast maade ostmise abil on ta koha krunti ajanud, ta on maad truubitanud, heinamaad laastanud, metsa istutanud. Kulud langesiwad tema kaela, wilja wõiwad aga alles tema lapselapsed maitsta. Kuid siisgi tegi tema seda, ta tahtis enese lapselastele kindlat sissetulekut, hästi korraldatud kodu nõutada. Õnnetus tahab, et tema koht härrade demokratide poolt seatud määrast suurem on. Tema kohast wõetakse sunni kombel tükk ära ja antakse wõib olla tema endisele sulasele, keda ta kord laiskuse pärast lahti lasi.
Kas see on õigus? Ei, see on wägiwald, kisendaw ülekohus, seda ei soowi meie mitte. Meie tahame loomulist edenemist põlluasjanduses, meie tahame weikeste maatükkide asutamise loomulist tarwidust täita. Sundust, wägiwalda ei soowi meie mitte.
Mu härrad! Mina olen teid endi eeskawa esimeste punktide seletamisega kaua tüidanud. Nemad on aga meie põlluasjanduslise edenemise kohta nii põhjapanewad ja tähtsad, et mina neid mitte lühidalt ära seletada ei saanud. Kõik teised eeskawa punktid ütlewad teile selgel kujul teie ees, nemad ütlewad teile selgel sõnal, mis meie kätte saada püiame, ja mina arwan, et pikem arutamine siin asjata on. Meie tunnistame õigeks, et walla- ja põlluseadused läbiwaatamist ning asjakohast ümbertegemist tarwitawad.
Selleks aga on hoolast tööd tarwis ning enne kui meie selle töö ette wõtame, tahame meie nende arwamist kuulda, kellesse see asi kõige esmalt puutub. Iseenesest arusaadaw on, et bürokratline walitsus põlluasjanduses kõrwale heita tuleb, ja et tema asemele asutuse seadma peab, mida rahwas usaldab. Põllutööliste elutingimiste parandamine ja nende eest wanaduses, õnnetuse ja haiguse kordadel hoolitsemine, põlluasjanduslise hariduse edendamine, kõik need on laialised tööpõllud, mis tulewikus meie erakonna kaaslaste paremaid jõudusi tarwitawad.
Ilma kahtlemata ei wõi selles sihis palju asju ilma riiklise abita tarwilisel wiisil ära korraldada; meie tahame seda ka igal pool, kus tarwilik, nõuda, kuid see ei tohi meid aga takistada kogukondlise omawalitsuse ja seaduseandmise tööpõllul kõigest jõust endi eesmärkide kordasaatmiseks tööd teha.
Meie senine omawalitsus oli kahekordselt seotud, walitsus enese wenestamise püietega tegi temale igal pool takistusi ning pealegi ei olnud mitte kõigil maksu maksjatel saadikuid meie omawalitsuses, mis ennast selle tõttu mitmetpidi kütkestatud leidis olewat.
Mu härrad! Mõlemad takistused langewad, meie küinarukid on wabad – waatame täis julgust tulewikusse ja loodame, et ühine tegewus uues omawalitsuses meie kodumaale õnnistuseks saab olema.
Mina ei mõtlegi selle peale, et ühise tegewuse tõttu tulewikus kõik rahwuslised wahed kauwad. Koguniste mitte, wenelane jääb wenelaseks, eestlane eestlaseks ja sakslane sakslaseks. Meie eeskawa aga, nimelt meie põllupolitilik eeskawa, peab meis kõigis selle teadmise elule kutsuma, et see kodumaa on, mis meie harime, kodumaa, mis meid toidab, kodumaa, mida meie ühtemoodi armastame. Mis meie kätte saada püiame, on rahulik wõidu ajamine kodumaa kasuks. Peame seda meeles, mu härrad, et midagi olemas on, mis kõrgemal seisab kui üksikute inimeste kasud – meie palawalt armastatud kodupinna kosumine.»







No comments: