25 November 2012

Sada aastat vana poliitbrošüür (6/8)






13. ja 14. punkti kohta (walitsusasutuste korraldamine) pidas adwokat härra Daugul kõne. Tema ütles:
«Mu härrad! Kui meie waimus määratuna Wene riigi peale waatame, siis paneb see mitmekesisus ja mitmesugusus, mis meie sealt leiame, meid imestama! Meie riigi piirid ulatawad jäega kaetud Põhjamaa kõrbedest kuni Kesk-Asiasse Turkestani ja Buharani ning Waiksest okeanist kuni Balti mereni. Selle hiiglasuure riigi sees elawad küll enam kui 100 rahwast igaüks oma isesugustes elutingimustes. Ja igast maanurgast leiame meie ise rahwa, ise keele, ise usu ja ise hariduslise seisukorra, isesugused põllutööd ja kaubaajamise tingimised. Loodus ise juba nõuab siin, et seadused, mis ühe teatud maanurga elu korraldawad, kohaliste olude järele kokku seatud oleksiwad. Senini tarwitusel olew ühe pulgaga mõetmine wõtab kõigilt maanurkadelt palju ära, aga annab igaühele wähe tagasi.
Mu härrad! Kas meie wõime riigiwolikogu poolt loota, et tema iga seaduse andmise juures iga maanurga kasude järele küsib? See on üsna wõimata. Riigiwolikogu ei saa säherduse hiigla raske tööga korda. Juba kõiki üleüldiseid riiklisi küsimusi saab tall raske olema ära otsustada. Üksikute maanurkade kohta kohaliselt makswad seadused peaksiwad aastate kaupa järge ootama, ehk nad küll kiiret otsustamist nõuaksiwad. Peale seda ei tunne kõik riigiwolikogu liikmed iga maanurga keerulisi elutingimusi tarwilisel määral ja selle pärast ei wõi riigiwolikogu üksikutele maanurkadele ka kõige parema tahtmise juures tõeste kõlbulisi ning kohaliste oludega kokku passiwaid seadusi teha. Riigiwolikogu ülesandeks jäeb üleüldiseid riiklisi seadusi anda, mida isegi kole suur hulk on. Iga maanurga rahwa wolinikud ise peawad kohaliselt makswad seadused tegema ja selle kohta määrused andma, mis moodi üleüldised riiklised seadused nende maas maksma pannakse. Siis leiame meie tarwilise asjatundmise ja kõigi kodumaa elutingimistest ning tarwidustest arusaamise, siis wõime loota, et tarwilised seadused ja määrused ruttu antakse. Selles rahwawolikogus näeme meie ainult niisuguseid inimesi, kellesse igaühesse asi isikliselt puutub ja kes kõigi seaduste ning määruste andmisest isamaa kohta kasuliselt osa wõtawad.
Kõigus ühesuguste oludega Wenemaa nurkades peawad säherdused rahwawolikogud kohaliste seaduste andmiseks asutatud saama. Mitte ainult wenelastele wõerad maad, nagu Läänemere gubermangud ja Kaukasus, waid ka kõik Wenemaa oma kubermangud peawad säherdused omaette seiswad wolikogud saama, nii näituseks ühendatagu Põhja-Wenemaa gubermangud üksteisega ja Wolga jõe äärsed gubermangud üksteisega. Igalt poolt kõlawad hüided, et ühesuguste oludega maadele ühesugused seadused antaks.
Mu härrad! Nagu juba üteldud, jäeb riigiwolikogu ülesandeks niisuguseid seadusi anda, mis terwes riigis üleüldiselt maksawad. Iga maanurga rahwawolikogu aga teeb määrused selle kohta, kuidas üleüldised seadused igas maanurgas maksma pannakse. Toome ühe näituse ette: Riigiwolikogu määrab maamaksu, kuid otsustab seal juures, et seda maksu mitmel wiisil kokku ajada wõib: kas kõige maa pealt, wõi wiljakandwa maa pealt üksi ehk ka maa headuse järele. Nüid aga on iga maanurga rahwawolikogu kohus järele kaaluda ja ära otsustada, missugune riigiseaduse poolt lubatud tee maanurga kohta kõige õigem ja kasulikum on.
Teiseks annab rahwawolikogu iseseiswalt seaduseid, mis kohaliselt maksawad ja mis Keisri lubaga maksma hakkawad. Nii peab Baltimere kubermangude rahwawolikogu meie kooli asjanduse kohta seadused andma, samal mõedul ka kirikute walitsemise, põllupidamise olude, maakondade walitsemise ja eraõiguse kohta.
Mu härrad! Minu seletused näitawad selgeste ja otsekohe, mis meie tahame. Meie ei taha iseseiswust mitte riigist lahti löömise tarwis. Aga meie nõuame kõigile riigi osadele, mis riigiga lahutamatalt ühendusesse peawad jäema, kohaliste maakasude pärast, kohaliste seaduste andmise õigust. Iga maanurk peaks seaduseid anda wõima, mis otsekohe tema elusse puutuwad. Mitte kirgislane ei pea selle üle otsustama, mis kaukaslasel puudu on, ja weikewenelane ei pea mitte Balti talupoegade seisukorda parandama. Meie tahame niisugust kuube kanda, mis meie keha järele tehtud on ja mis meile passib. Enam ei pea seda olema, et üks seadus nagu mõni hiigla hööwel Wladiwostokist kuni Tallinnani hoolimata üle kõigi rahwaste iseomaduste lükatakse.
Meie peame terwe endi jõuga nõudma. Eesmärk on suur ja auus! Tema tuleb kodumaale kasuks!»
Ka see punkt wõeti elawa käteplaksutamisega wastu.
Härra Dauguli poolt kõne alla wõetud 14. punkt leidis juba 1. punkt[sic] arutamise juures elawat läbirääkimist.
Härra von Hoppé nõudis, et esimesele punktile juurde lisataks, et nagu ükski riigiseadus ilma riigiwolikogu lubata maksma pandud ei wõi saada, nii ka ühtegi kohaliselt makswat seadust ilma selle maanurga rahwawolikogu lubata teha ei wõi. See nõudmine leiti põhjusmõtteliselt õige olewat, kuid selle wastu seletadi, et säherdust muudatust sellesse eelplaani enam hea pole üles wõtta. Awaldatud arwamised saada lõpulise eeskawa kokkuseadmise juures tähele pandud.
Mõned Wene härrad awaldasiwad 14. punktis nõutawa ametikohtade iseseiswuse asjus kartust, et riigiwolikogult säherduste määruste tõttu tähtsad wõimupiirid ära wõetakse ja riigi ühisus kahju saab. Eesistuja tähendas nende seletuste kohta, et riigi ühtluse hoidmine selge sõnaga tõendatud on ja et teatud wolide lubamine maakondade omawalitsustele muidugi ainult riigiwolikogu poolt riigiseaduse abil sündida wõib. Et eeskawa 14. wenekeelses ümberpanekus leiduwat sõnad «seadus», millel paljas kohalik tähendus on, waleste ei mõistetaks, arwati sõna «Законы» asemel sõna «Постановленiя» tarwitada wõiwat.
Läbirääkimiste ajal wõttis barun Eduard Stackelberg sõna ja seletas omawalitsusesse puutuwate punktide kohta, et need punktid lühikeste sõnadega ainult üleüldist sihti näitawad. Nende lähem kordasaatmine nõuda laialist seaduseandmise tööd, hulga olude tähelepanemist, nii et teda alles pikkamisi ja kõigi asjasse puutuwate olude hoolsa järelekaalumise abil lõpetada wõib. Siin taheti ainult ära näidata, missuguses sihis erakond seda asja korda saata mõtleb ja ta tahta seda õiglaselt ning kawaluseta teha. Sellepärast nõuda erakond, et kõigi kogukondliste maksumaksjate saadikud maa omawalitsemisest osa wõtta lastaks.



järgmine osa



No comments: