Kõik teavad
eesti vanasõna «Targem annab järele.» Eri inimesed tõlgendavad seda aga erinevalt.
Mõned
inimesed ütlevad, et see mõttetera on täielik rumalus – kui targem annab
järele, siis tähendab see ju seda, et lollim võidab!
Mõnede
inimeste jaoks on «targem annab järele» lohutus – ma mitte ei jäänud alla, vaid
ma andsin järele, järelikult olen targem.
Mõned näevad
selles vanasõnas hoopis reeglit, et targem on kohustatud rumalamale järele
andma. Selle taga on eriti Põhja-Ameerikas ja Lääne-Euroopas levinud
filosoofia, mille kohaselt rumalamaid tuleb kohelda soodsamalt kui targemaid
(«loll on looduskaitse all»). Inimene, kellel on mingi anne või võime, olevat
kohustatud kasutama seda nende inimeste teenimiseks, kellel seda annet ei ole.
Mulle tuli
hiljuti pähe veel üks tõlgendamisvõimalus – «targem annab järele» võib
tähendada «loll ei anna järele».
Kindlasti
oleme me kõik vahetevahel kohanud mõnda inimest, kes põhimõtteliselt mitte
kunagi vaidlemist ei lõpeta. Isegi siis, kui teisi on väitlus juba kõrini ära
tüüdanud, keeldub ta aru saamast, et kumbki ei suuda kumbagi ümber veenda ja
pole mõtet vaidlemist jätkata. Ei, ta lihtsalt ei suuda suud kinni hoida, vaid
peab oma jonni edasi ajama.
Ma ei olnud
varem mõelnud selle peale, mis võivad olla sellise käitumise tagamaad. Ühel
hetkel sain aga aru, et see võib olla viis, kuidas ebatavaliselt rumal inimene
kaitseb enda enesehinnangut.
Tavaline
inimene – s.t. selline, kelle mõistus ja teadmised on enam-vähem vastavuses
teda ümbritsevate inimeste omadega – saab vaidlustes mõnikord teada, et tal on
õigus, ja mõnikord, et ta on eksinud. Tal on nii ühte kui teist liiki kogemusi
ja sellepärast suhtub ta vaidlemisse normaalselt – kui võimalusse mõtteid
vahetada ja targemaks saada.
Mis saab aga
siis, kui inimene on erakordselt rumal? Ta kogeb pidevalt seda, kuidas tema
mõistus ja teadmised jäävad teiste omadele alla. Ta saab vaidlustest ikka ja jälle pettumust
ja alandust, (peaaegu) mitte kunagi võidurõõmu ja rahulolu.
Selle
psühholoogilise probleemi lahendamiseks on inimesel mitmeid võimalusi. Nendest
üks on on selline, et inimene õpib aja jooksul «võitma» vaidlusi põikpäise
järeleandmatuse teel. Olemata võimeline veenma vastaseid faktide ja loogiliste
argumentidega, korrutab ta lihtsalt oma väiteid nii kaua, kuni vastane
vastuvaidlemise lõpetab – mitte et ta tegelikult nõustuks, vaid ta lihtsalt ei
suuda enam seda jama kuulata ja tahab, et ta ükskord ometi rahule jäetaks.
Niimoodi jääb patoloogilisele vaidlejale mulje, et ta on vaidluse võitnud.
Sellest tõuseb tema habras enesehinnang.
Muidugi ei
ole patoloogiline vaidleja ise sellest psühholoogilisest mehhanismist teadlik.
Ta ei jõua kunagi tõdemusele, et ta on nii loll, et ta ei suuda tõsta oma
enesehinnangut teistele inimestele mõistuse ja teadmistega muljet avaldades,
vaid ta on sunnitud kehtestama ennast muul viisil.
Mõistagi ei
saa igast lollist patoloogilist vaidlejat. Lihtsalt mõni loll teeb mingil
hetkel juhuslikult avastuse, et kui ta piisavalt kaua oma seisukohta kordab,
lakkab teine inimene lõpuks sellele vastu vaidlemast. Sellest saab loll
rahuolutunde. See jääb talle meelde. Ta hakkab niisugust käitumist kordama,
saades üha uusi psühholoogilisi edukogemusi. Nii areneb tema oskus inimesi
vait rääkida aasta-aastalt, kuni jõuab (halvas mõttes) täiuseni – lihtsalt rumalast inimesest saab põikpäine kretiin, kellega vaidlemist keegi välja kannatada ei suuda.
Niisiis võib
vanasõna «targem annab järele» tõlgendada ka selliselt, et see, kes mingi hinna
eest järele ei anna, on tõenäoliselt loll, kes ei saa endale järeleandmist
lubada, sest kui ta ausalt tunnistaks, kui tal õigus ei ole, jääks ta
vaidlustes kogu aeg alla ja see hävitaks ta enesehinnangu.
No comments:
Post a Comment